top of page

Thailand: Bangkok / Koh Chang

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb op mijn blog, dus hier even een update. Bereid je voor op een laaaang verhaal. Dinsdag 17 november eindigde mijn EVS project (European Voluntary Service) en vertrok ik naar Nederland. Eigenlijk zou ik tot eind november in Zwitserland blijven maar mijn moeder had een weekendje Disneyland Parijs geboekt en daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen.. ;) Ik heb zo'n gekke tijd achter de rug en heb zoveel nieuwe, interessante en leerzame dingen meegemaakt. Na 2 weken in Nederland (minus het weekendje in Parijs) stond er alweer een nieuw avontuur op me te wachten, nl. 3 maanden in mijn eentje reizen in Zuidoost Aziƫ.. Serieus, ik had nooit gedacht dat IK alleen op vakantie zou gaan. OkƩ, 10 maanden in een ecovillage in Zwitserland is natuurlijk ook niet niks maar ik moet zeggen dat ik dat niet zo spannend vond als dit. Daar had ik namelijk een thuisbasis, een eigen kamertje waar ik me terug kon trekken.

Op 1 december was het dan zover en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet weet hoe ik het vind om alleen te reizen. Het ene moment vind ik het heerlijk en het andere moment vraag ik me af waarom ik dit doe. Je ziet waarschijnlijk de hele tijd de mooiste fotootjes tevoorschijn komen op Instagram en Facebook, maar achter deze fotootjes schuilen vele gedachten en gevoelens. En deze wil ik vandaag graag met je delen..

Na mijn tijd in Zwitserland had ik het gevoel dat ik de wereld aankon en dat ik eindelijk lekker in mijn vel zat. Dit kreeg ik ook te horen op mijn afscheidsfeestje slash feedbackmoment. Ze vonden me zelfverzekerder en zo voelde ik me ook. Dit had niets met mijn uiterlijk te maken, maar met de manier hoe ik mij voelde. Ik had eindelijk het gevoel dat ik mezelf kon zijn en uiten. Dit kwam mede door mijn 10-daagse Vipassana cursus. Na deze cursus heb ik het volgehouden om 2 uur per dag te mediteren, 1 uur 's ochtends en 1 uur 's middags en dat viel me eigenlijk best mee. In Nederland vond ik het alweer wat lastiger en werd het 1 uurtje en nu doe ik het bijna nooit meer. Ik vind het lastig om een plekje te vinden om te mediteren en neem niet echt de tijd voor mezelf doordat ik het gevoel heb dat ik mezelf niet mag/kan zijn. Ik voel me anders en zo heb ik me voorheen altijd gevoeld. Een stil buitenbeentje. Ik voel me het fijnst als ik alleen ben of met de paar vriendinnen die ik heb. In Zwitserland kwam ik erachter dat ik bijna altijd naar mijn gevoel luister en dat ik geen dingen doe die ik niet wil. Het enige wat me een beetje in de weg zit is het idee dat ik iets MOET doen, terwijl ik dat niet WIL. Dat is iets wat ik op dit moment ook ervaar, het idee dat er bepaalde verwachtingen zijn waar ik aan moet voldoen. Zelfs nu ik dit typ op mijn laptop heb ik het idee dat ik sociaal moet zijn en moet gaan zitten bij en moet gaan praten met andere jongeren in het hostel..

Maar goed, over naar mijn ervaringen van de afgelopen week!

Bangkok (2 - 4 december)

In Bangkok kwam ik aan in het hostel en leerde ik al snel een meisje (Claire) uit Korea kennen die voor mij had ingecheckt. We hebben 1,5 dag met elkaar opgetrokken en zijn o.a. naar Grand Palace geweest. Het was fijn om met iemand Bangkok te verkennen maar we hadden niet echt een klik met elkaar. Zo spraken we bijna niet met elkaar, maar ik voelde me wel erg op mijn gemak bij haar. Iedereen is anders en met de Ć©Ć©n heb je nou eenmaal direct een klik, bij de ander duurt het een tijdje en soms is er gewoon geen klik. En dat vond ik op dat moment prima.

Bangkok was niet zo mijn ding. Het was er heel druk en ik had het idee dat veel mensen ons op probeerde te lichten, daarom besloot ik na 1,5 dag al naar een ander plekje te gaan. 's Avonds laat zocht ik snel mijn volgende bestemming uit en 's morgens vroeg vertrok ik naar mijn volgende bestemming: Koh Chang! Ik had wel zin in wat relax-time.

Koh Chang (4 - 11 december)

Vanuit Bangkok duurde het ongeveer 7 uurtjes voordat ik in Koh Chang aankwam. Het hostel is echt een fijne plek om andere jongeren te ontmoeten en ik ontmoette gelijk al een jongen (Richard uit Nieuw Zeeland) die (toevallig weer) voor mij incheckte. We raakte aan de praat en besloten om samen ergens wat te gaan eten met twee anderen (Bianca en Chris uit Duitsland), waar we de volgende dag ook mee op stap gingen. Oh ja, ik ging ook nog even voor de eerste keer scooter rijden. Oh my god, ik scheet 7 kleuren stront maar gelukkig zorgde Richard goed voor me en stelde hij me een beetje gerust. En eigenlijk was het achteraf ook a piece of cake. Hij vond me overduidelijk wel leuk en 's avonds toen we met wat andere jongeren uit het hostel in de zee gingen zwemmen, (want: lichtgevende plankton, zooo romantisch!), probeerde hij me te zoenen maar ik zei dat ik dat niet wilde. Toen zei hij: 'you're gonna love me eventually' .. haha, that didn't happen ;) Hij is totaal niet mijn type en ik hoop eens andere jongeren (and let's be honest: goodlooking guysss) tegen te komen die zich niet volzuipen om een goeie tijd te hebben. Maar ik merk eigenlijk ook dat ik mezelf een beetje afsluit van contact met anderen, iets wat mij niet totaal onbekend is.. Op deze manier ontmoet ik natuurlijk ook geen mensen waar ik wel een klik mee heb! En ondanks alle uitnodigingen om uit te gaan en/of alcohol te drinken wil ik mezelf blijven. In het verleden heb ik regelmatig zoveel gedronken dat ik de volgende dag brak was en niet meer precies wist wat er de voorgaande nacht gebeurd was. Erg gevaarlijk, vooral als je alleen op reis bent. Daarnaast ben ik nu bewuster geworden waarom ik zoveel dronk en dat wil ik niet meer. Het is niet altijd even gemakkelijk om de enige te zijn die nuchter is in gezelschap, maar een vriendin van me zei laatst tegen me: 'je moet gewoon jezelf zijn regardless of je voelt dat ze op Ć©Ć©n lijn met je zitten of niet. Je moet dat jou er niet van laten weerhouden om jezelf te zijn. Dat is de keuze die jij hebt'. Maar soms heb ik ook het idee dat ik het leven een beetje te serieus neem - niet dat ik nu in ene aan de alcohol of drugs ga hoor. ;)

Verder heb ik geleerd dat ik niet gelijk 7 dagen bij een hostel moet boeken. Dat heb ik dit keer wel gedaan en daardoor zit ik een beetje vast aan m'n hostel en scooter. Achja, het is allemaal een leerproces en dit weet ik dan ook weer voor de volgende keer..

Maar goed, genoeg gezeurd. Wat is me het meest bijgebleven van de afgelopen week?

The Grand Palace in Bangkok (het was megadruk, maar echt de moeite waard), 's nachts zwemmen tussen lichtgevende plankton in Koh Chang, eten bij een lekker vegetarisch/raw food restaurant die we per ongeluk ontdekten toen we verkeerd reden, kajakken met Richard, Chris en Bianca in een gedeelte waar niemand anders was, een dagje alleen op stap gaan en i.p.v. bij een viewpoint uitkomen bij een strand voor mij alleen(!), de boottrip naar eilandjes rondom Koh Chang en daar snorkelen.

Vrijdag is mijn laatste dag in Koh Chang en ik ben van plan om naar Siem Reap in Cambodja te gaan maar wie weet eindig ik wel ergens anders. Ik wil ook graag naar Chang Mai, dus het kan ook zijn dat ik daarheen ga.

Hier nog wat foto's van Bangkok en Koh Chang!

Het verkeer in Bangkok is crazyyy!

The Grand Palace

Kijk dit vrouwtje, Claire en ik moesten er eerst hard om lachen maar achteraf vonden we dat het eigenlijk best handig was! Het was namelijk zo heet!

We betaalde veel te veel voor de TukTuk's, ik ben zo slecht in afdingen..

Claire en ik

Het Analog Hostel in Bangkok

De keuken

De computer area

En toen ging ik met de bus naar Koh Chang! Het duurde ongeveer 7 uurtjes en daarna moest ik nog met de ferry en met een taxi naar m'n hostel.

Op deze scooter ging ik de volgende dag Koh Chang verkennen.

We wilde graag kajakken, reden verkeerd en kwamen per ongeluk bij een vegetarisch/raw food restaurant terecht. Hmmm, pad thai!

Richard, Johanna, Chris, ik en Bianca. Met Johanna ben ik de volgende dag nog uitgegaan en we hebben met z'n allen een paar dagen later nog op een boattrip gedaan.

Het uitzicht!

De bar van Sun nabij Lonely Beach, een hele fijne plek om een drankje te doen. Het zag er ook echt leuk uit maar dat zie je niet echt op deze foto. :)

De taxi waar ze zoveel mogelijk mensen in proberen te proppen, soms zit je met zo'n 10 personen in een taxi. Dit keer zat ik alleen. Na een avondje uit bij Lonely Beach bleef ik bij Johanna slapen en de volgende dag ging ik weer terug naar m'n hostel om me even op te frissen en daarna zagen we elkaar weer op het strand in Lonely Beach.

De volgende dag ging ik er alleen op uit. Naar de Klong Plu Waterfall.

Amazing view @ a view point

The three of lurve?

Ik reed per ongeluk verkeerd kwam uiteindelijk terecht op een strandje voor mij alleen. Whoehoew!

Zonsondergang

Gisteren ben ik voor het eerst wezen snorkelen en ik vond het zo leuk! Ik had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. We konden snorkelen bij 4 verschillende eilandjes.

De groep

We kregen wat te eten op de boot en keken nog naar de zonsondergang. Kijk eens wat een plaatje! Je hoeft geen beroepsfotograaf te zijn om zulke mooie plaatjes te schieten.

WIE BEN IK?

Welkom op Try Before You Die, mijn persoonlijke blog over het leven op het randje van mijn comfort zone. Ik doe dingen die ik graag wil doen, maar die ik een beetje eng vind en hoop jou te inspireren om hetzelfde te doen! Het grensgebied van je comfort zone is namelijk waar je groeit, waar je persoonlijke ontwikkeling plaats vindt.

VOLG MIJ:
  • b-facebook
  • Instagram Black Round
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest Black Round
WAAR BEN IK ?
RECENTE POSTS:
TAGS:
Er zijn nog geen tags.
bottom of page