top of page

Heimwee


Heimwee is het gevoel van verlangen naar huis, of algemener gezegd, naar de geborgenheid en de zekerheden van het bekende. Veel mensen hebben er last van als ze op een onbekende plek zijn en het komt vaker en ernstiger voor als iemand alleen is of iets vervelends meemaakt.

Ik wilde graag over dit onderwerp schrijven voor mensen die heimwee hebben en erover nadenken om terug naar huis te gaan. Of je nou stage loopt, werkt, woont of reist in het buitenland, heimwee is geen pretje. Het geeft eigenlijk aan dat je je in jouw huidige situatie niet gelukkig voelt. Je moet je aanpassen en dat lukt (nog) niet.

Tijdens de eerste twee weken van mijn EVS (European Voluntary Service) had ik veel contact met het thuisfront, vooral met mijn toenmalige vriendje en beste vriendin. Zwitserland is misschien geen derdewereld land, maar ik had echt wel last van een cultuurshock. Alles was totaal anders: de mensen, de omgeving, het eten. Ik moest alles en iedereen opnieuw leren kennen en dat vond ik nogal spannend. Ik ben namelijk best verlegen en maak niet zo gemakkelijk een praatje met onbekenden. Daarom voelde ik me soms alleen. Hier sprak ik ook over met mijn toenmalige vriendje en beste vriendin. Maar let op: want zij horen alleen maar jouw kant van het verhaal en kunnen je dan proberen over te halen om terug te komen, vooral als ze je ontzettend missen! Toen ik tijdens zo'n Skype gesprek weer 'ns aan het klagen was en van mijn beste vriendin hoorde dat ze vond dat ik misschien naar huis moest komen, dacht ik: "wat! nee, dat wil ik eigenlijk helemaal niet'. Ik wilde me gewoon prettig en op m'n gemak voelen.

Dus wat heb ik gedaan en wat heeft mij erdoorheen geholpen? Hier mijn tips:

Praat erover met iemand. Krop je gevoelens niet op want dan worden ze alleen maar sterker. En praat vooral met iemand die op de plaats van bestemming is. Op deze manier kunnen jullie samen misschien zoeken naar oplossingen. Ik sprak er bijvoorbeeld met een collega over en zij bracht mij in contact met mijn mentor (die ik daarvoor nog niet had) en met een familie die aanbood om eens in de week samen te koken en te eten. Dat is voor jou misschien niet van toepassing, maar ik wil daarmee zeggen dat anderen je - over het algemeen - graag willen helpen en wel kunnen begrijpen hoe lastig het kan zijn in een vreemde omgeving, met vreemde mensen die een andere taal spreken. Verder is het goed om na te denken over je motivatie. Je hebt namelijk niet voor niets de stap genomen om naar het buitenland te gaan. Wat waren je verwachtingen en wat was je motivatie? Als je na een tijd nog steeds heimwee hebt, kan je altijd nog weggaan. Dit vond ik een geruststellende gedachte. Doe en plan vooral ook leuke dingen (alleen of met anderen). Dit geeft je energie en iets om naar uit te kijken. En wees vooral lief voor jezelf en geef jezelf de tijd om te wennen aan alles. Wat mij ook geholpen heeft, is het maken van een voor- en nadelen lijstje.

Het is trouwens heel normaal om even terug te verlangen naar je veilige, vertrouwde, oude omgeving. Ook wanneer mijn vrienden of familie hier op bezoek kwamen en weer weggingen kreeg ik een beetje heimwee, maar na een paar dagen was dat gevoel gelukkig weer weg.

Tot slot wil ik nog even zeggen: give yourself credit! Je hebt een enorm moedige stap genomen om naar het buitenland te gaan. Met deze blogpost wil ik je er niet van overtuigen om ergens te blijven, als je je echt doodongelukkig voelt en weet dat het beter voor je is om weg te gaan, dan zeg ik: DOEN! Soms blijkt dat je niets aan de situatie kan veranderen doordat je bijvoorbeeld niet op een lijn zit en niet kan opschieten met je collega's. ƉƩn van de vrijwilligers hier, Anwar, heeft er een aantal weken terug ook voor gekozen om zijn vrijwilligerswerk vroegtijdig te stoppen. De reden is een lang verhaal en had niets met heimwee te maken, maar ik vond ook dat een hele moedige stap. Inzien dat je niet gelukkig bent en dat je liever iets anders doet in je leven. Maar als je ervan overtuigd bent dat je nog wĆ©l veel uit je stage, (vrijwilligers)werk of vakantie kan halen kan ik je aanraden om nog even te blijven. Je kan altijd nog naar huis. ;)

Heb jij nog andere tips tegen heimwee? Laat het me weten in de commentbox!

WIE BEN IK?

Welkom op Try Before You Die, mijn persoonlijke blog over het leven op het randje van mijn comfort zone. Ik doe dingen die ik graag wil doen, maar die ik een beetje eng vind en hoop jou te inspireren om hetzelfde te doen! Het grensgebied van je comfort zone is namelijk waar je groeit, waar je persoonlijke ontwikkeling plaats vindt.

VOLG MIJ:
  • b-facebook
  • Instagram Black Round
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest Black Round
WAAR BEN IK ?
RECENTE POSTS:
TAGS:
Er zijn nog geen tags.
bottom of page